Home Inloggen Probeer nu de GRATIS minitrainingen! Uit Je Hoofd, In Je Lijf Hervind evenwicht tussen hoofd, lichaam en emoties

 

Basistraining Aanpak van stress

 

 

Piekeren, tobben, in je hoofd zitten, vastlopen, het zijn allemaal kenmerken van onze steeds maar drukker en sneller wordende maatschappij. Ons hoofd draait overuren om alles bij te kunnen houden, met op den duur alle gevolgen van dien: stress, vermoeidheid, spanning, onzekerheid, lichamelijke (pijn)klachten. 

 

En als je goed kijkt naar deze maatschappij dan zie je dat deze zich kenmerkt zich door een overwaardering van de geest, of het nu ging om je leerprestaties op school, de wijze waarop je jezelf uitdrukt of verwoord, de examens die je hebt afgelegd of hoe je presteert op je werk, het is overwegend het product van ons brein. En laten we eerlijk zijn, onze ratio is inderdaad enorm belangrijk om te kunnen overleven.

 

Het gevolg is echter dat we vandaag de dag continu een beroep doen op ons hoofd en veel mensen hebben zelfs niet eens meer in de gaten dat het hoofd onrustig en actief is, het hoort er gewoon bij. Het chronisch piekeren of in je hoofd zitten is echter geen vaststaand gegeven, het is een gewoonte worden. Maar wel een heel vermoeiende gewoonte die op den duur allerlei lichamelijke klachten met zich meebrengt en mensen belemmert om hun leven echt te gaan beleven!

 

Onbalans tussen denken en voelen

Als je kijkt naar mensen die lekker in hun vel zitten en het leven goed aan kunnen, dan is er sprake van een balans tussen denken en voelen. Maar omdat het denken zo wordt gestimuleerd in de maatschappij, blijft het voelen bij de meeste mensen sterk achter. Sterker nog we zijn emoties als iets ingewikkelds gaan beschouwen, waar weinig grip op te krijgen is. Het gevolg is dat veel mensen nauwelijks meer in staat zijn om hun eigen gevoelens te herkennen en erkennen.. liever stoppen we ze weg, eten of drinken we ze weg of we relativeren erop los. Maar gevoelens zijn krachtig en laten zich niet goed wegstoppen. Emoties voelen we terug in ons lichaam en als we er niets mee doen, blijven ze daar opgesloten en richten er schade aan. Of ze komen er op een later moment alsnog op krachtige wijze weer uit.

 

In het programma Aanpak van stress gaan we ervan uit dat emoties gewoon bij het leven horen, maar dat je ze wel kunt 'managen'. Door ze eerst bewust te ervaren, kun je ze vervolgens ombuigen en sturen. En als je dat proces gaat beheersen, dan beloven wij je dat je veel meer rust, meer kracht en meer zelfvertrouwen gaat ervaren!

 

Unieke aanpak door combinatie van technieken

Met deze training zul je op een praktische manier leren om niet alleen je denken of je gedrag aan te pakken, maar juist om de koppeling te maken met je gevoelens, deze te leren erkennen en te interpreteren. We zetten een combinatie van technieken in om dit te bereiken. Naast oefeningen afkomstig uit de mindfulness traditie, waarbij je aandacht leert besteden aan ‘wat er is’, maken we in het programma ook gebruik van het fenomeen ‘hartcoherentie’

 

Het hart speelt een cruciale rol in ons functioneren, in onze gezondheid en ons gevoel van welbevinden. Het is inmiddels vele malen wetenschappelijk bewezen: er bestaat een duidelijk verband tussen ons hartritme en ons welbevinden. Gebleken is dat ons hart een chaotisch patroon laat zien als we gestrest zijn (of negatieve emoties hebben) met gevolgen voor onze hersenen, zoals beperkte mogelijkheden om helder te denken, herinneren, leren, redeneren en effectieve beslissingen te nemen. Terwijl als we positieve emoties voelen, ons hart een meer coherent patroon laat zien, met vele positieve gevolgen als kalmte, balans, intuitie, kracht.

 

In het programma leer je technieken om je hartritme positief aan te sturen, waardoor je stress en negatieve emoties beter in de hand kunt houden. Met behulp van eenvoudige en effectieve oefeningen van ademhaling en hartfocus leer je zelf grip te krijgen op je lichamelijke reactie, je emoties en hervind je een balans.

 

Meten en zien 

Er zijn diverse coherentie-apparaatjes verkrijgbaar, die je kunt aansluiten op je oorlel of op je vinger en die op basis van je hartslag de coherentieweergeven. De ervaring leert dat deze apparaatjes zeer nauwkeurig direct feedback geven, hetgeen je motivatie en betrokkenheid bij de oefeningen enorm verhoogt! 

Omdat een aanzienlijk deel van het programma in gaat op het verhogen van je hartcoherentie, is het wellicht aantrekkelijk om een coherentie-apparaat (ook wel bio-feedback apparaat genoemd) aan te schaffen die deze coherentie meetbaar maakt en je gericht helpt om stress te verminderen. 

Kijk voor meer informatie op http://hartcoherentie.startpagina.nl om meer informatie te verkrijgen over de verschillende bio-feedback producten.

 

 

Resultaat

Honderden mensen hebben de afgelopen jaren kennis gemaakt met het programma ‘Aanpak van stress’. En ook al kent het programma veel uiteenlopende accenten voor wat betreft effect en persoonlijke winst, toch hebben wij hieruit overkoepelende resultaten kunnen opmaken. Men ervaart na het doorlopen van de training een gevoel van rust en ontspanning in hoofd en lijf en als gevolg daarvan een sterke afname van lichamelijke klachten. Voorts geeft men aan meer bewustwording van het eigen gedrag, de gedachten en gevoelens te ervaren en tenslotte versterkt de training op diverse manieren het besef van IK en de eigenwaarde die daarmee gepaard gaat.

 

Na het volgen van het programma zul je in staat zijn om:

►        je lichaam te leren kennen als bron van informatie
►        je gedachten, emoties en lichaamsreacties te herkennen en deze te managen
►        spanningsmomenten te signaleren, te interpreteren en om te buigen naar neutraal
►        verschillende technieken in te zetten om spanning te doorbreken en ontspanning te creëren
►        meer rust en ontspanning in het hoofd en in het lichaam
►        sterker en positief besef van jezelf, meer rust en tevredenheid over jezelf en je leven 
Webdesign Groningen | van Heemstra WebdesignWebdesign