Home Inloggen Eind mei start weer een opleiding tot coach! Uit Je Hoofd, In Je Lijf Hervind evenwicht tussen hoofd, lichaam en emoties

Hoe een rustige ademhaling alles kan veranderen..

Geplaatst door Frances van Dinther op 15 maart 2019.ademhaling

Ademen betekent dat we leven. De ademhaling is er altijd, elk moment en ze vindt automatisch plaats. Ademen doe je vooral om zuurstof binnen te krijgen en afvalstoffen kwijt te raken. Maar wist je dat denken of piekeren ervoor kan zorgen dat je vijf keer sneller ademt dan je lichaam eigenlijk nodig heeft?

 

Onze ademhaling en met name de frequentie van onze ademhaling, wordt beïnvloed door fysieke spanning, door onze emoties en door onze geest. De geestelijke druk in de vorm van stress en piekeren, wat we natuurlijk allemaal in een bepaalde mate ervaren, is een belangrijke oorzaak van te snel ademen. Maar als je hoofd altijd zo vol zit met gedachten, gaat dit een normale toestand worden. Je hebt niet eens meer in de gaten dat je brein onrustig en actief is en dat daaraan gekoppeld, je ademhaling versnelt en onrustig is. Een langdurige snelle ademhaling kan tot allerlei fysieke klachten leiden. 

Door té snel of teveel ademen schakelt je lichaam over op een hogere verbranding, waarbij je energie té snel wordt verbruikt en je lichaam gaat compenseren om dit op te vangen: namelijk nog sneller werken. Deze versnelling kan op den duur allerlei lichamelijke klachten geven. Bij deze klachten denken we in eerste instantie niet aan: simpelweg 'verkeerd ademen'.

 

Terwijl een goede, rustige ademhaling van veel grotere invloed op ons welbevinden is dan de meeste mensen denken. Een rustige ademhaling staat aan de basis van rust in je hoofd en rust in je lijf. Want met behulp van onze ademhaling kunnen we namelijk onze geestelijke toestand en onze emoties beïnvloeden! Je zou kunnen zeggen dat de ademhaling daarmee als het ware een brug vormt tussen ons lichaam enerzijds en onze geest anderzijds.

Het doen van een ademhalingsoefening heeft als resultaat dat er vrijwel direct ontspanning wordt ervaren. Maar wist je dat door regelmatige beoefening je ook op de lange termijn een beter adempatroon kunt gaan ontwikkelen? Het is een kwestie van tijd vrijmaken voor jezelf (dat is op zich al lastig genoeg!) en gedurende minimaal een week of drie dagelijks vol te houden. Kijk dan eens wat er gebeurt met jou en in jou..?

 

De coaches van dit platform nodigen je uit om je ademhaling eens een aantal weken te trainen door het simpelweg toepassen van een dagelijkse ademhalingsoefening gedurende ongeveer 10 minuten. Je kunt de oefening van onze trainingen gratis beluisteren door de gratis minitraining aan te schaffen in onze webshop. Het bestand van de oefening, kun je vervolgens afspelen vanaf de site of downloaden op je computer.

 


Meer artikelen

Webdesign Groningen | van Heemstra WebdesignWebdesign